In SUA si Europa Occidentala, sistemele video-on-demand si pay-per-view se socotesc deja in zeci de milioane de utilizatori, miliarde de fluxuri audiovizuale si profituri in continua crestere.
De curand, si la noi compania de comunicatii prin cablu RCS-RDS anunta ca, inainte de sfarsitul anului, abonatii sai vor putea apela la servicii de tip pay-per-view (PPV) si video-on-demand (VOD), ce permit vizionarea anumitor filme sau programe la cerere. Cu un an in urma, o alta mare companie de profil, Astral Telecom, anunta intentii similare.
Experienta de decenii
Este vorba despre primele tentative ale audiovizualului romanesc de a ajunge din urma piata occidentala, unde serviciile de tip PPV si VOD, cu o istorie de cateva decenii, au intrat in cotidian si se pregatesc deja pentru o noua era, cea a integrarii comunicatiilor audiovizuale, de telefonie mobila si prin Internet.
Iata in ce constau aceste servicii. Sistemele video-on-demand (emisiuni video la cerere) permit telespectatorilor sa selecteze singuri si sa urmareasca emisiuni prin intermediul unei retele de comunicatii audiovizuale sau printr-un sistem de televiziune interactiva.
VOD utilizeaza doua modalitati de transmisie a informatiilor - fie prin flux video, ce permite urmarirea programului pe masura ce inregistrarea se descarca, fie prin descarcarea initiala a inregistrarii.
Lansata initial in Hong Kong, in urma cu 15 ani, tehnologia a avut un inceput greoi, luand in considerare faptul ca, la acea vreme, televiziunea cu plata era inca in faza de pionierat in cele mai multe colturi ale lumii.
Evolutia tehnologica a permis insa extinderea rapida a acestui sistem pe mapamond, iar acum toate hotelurile cu pretentii din SUA sau Europa Occidentala ofera astfel de servicii, piata VOD la nivelul omului de rand fiind, de asemenea, in continua cr