Sondajele, departe de a ne arata cum s-ar comporta electoratul cu adevarat in cazul unor alegeri, au rolul de a influenta increderea si simpatia poporului, pe directii bine speculate de beneficiari.
Pe principiul "cine nu are votanti, sa-si cumpere", se lucreaza intens la racolari de electorat si centre de influenta, astfel incat, pe nesimtite, romanii vor ajunge din nou in cosul cu fructe al unora sau altora.
Pentru calculele politice, batalia pe electorat care se duce in perioade de pace este mai importanta decat confruntarea zgomotoasa din campaniile electorale. PD, PRM si PIN se bat pe electoratul nationalist, PNL si PC isi aroga drepturi asupra clasei mijlocii, PSD vrea sa-si fixeze stanga.
Se poate usor observa ca si din bazinele clasice, cu electorat fidel, exista tendinta de a se disloca electorat spre alte oferte; cu atat mai mult, acest lucru se intampla in cazul "ramasitelor". Partidele mai puternice sau mai ambitioase isi disputa electorat din alte zone, pentru ca acesta este cel mai eficient mijloc de crestere in detrimentul altora.
Cu alte cuvinte, ademenirea simpatizantilor este cel mai bun mijloc de a te intari pe piata electorala si de a lovi in adversarul tau fara ca lupta sa se lase cu varsare de sange. Este mai degraba o confruntare surda, cu mesaje criptate si mijloace subliminale.
Nu exista politicieni care sa nu practice acest gen de actiuni, exista doar personaje care o fac cu mai multa abilitate sau cu mai putina pricepere.
"Eu cu cine simpatizez?"
Inainte sa castigi increderea si intentia de vot a cetateanului, trebuie sa-i atragi atentia si simpatia. Acest enunt banal exprima de fapt obiective din aproape in aproape ale partidelor politice care lucreaza incet si sigur la sufletul oa