La Galeria Apollo, expozitia Anei Ruxandra Ilfoveanu ne ofera secvente din ultimii zece ani de creatie. Ea nu se doreste a fi o concluzie, ci o succinta trecere in revista a celor trei mari teme care au preocupat-o in acesti ani. Este un discurs plastic ce se dezvolta in sfera unor experiente culturale, stirnindu-i artistei interesul pentru cercetarea unor zone noi, pentru nuantarea problemelor de limbaj.
Ciclul inspirat de povestea Reginei din Saba nu urmareste transpunerea legendei in spiritul respectarii adevarului istoric. Darul, Regina, Balanta sint punctele de plecare, pretexte care ne aduc in registrul preferat al picturalitatii sale. Este o lume scoasa de sub spectrul temporalitatii, al spatiului, sint povestiri ce nu apartin unui loc anume, ci sint mai degraba rezultatul unor experiente de viata, reprezentind oameni fara virsta sau identitate, purtatorii unui destin anume. Pictura si desenul Anei Ilfoveanu au fost permanent populate de asemenea personaje, ea vizualizeaza o lume aflata sub puterea simbolului, a fortei exemplului. Personajul uman reprezinta elementul pe care ea se sprijina, iar cheia in care ne indruma sa-l citim este cea a atributelor care il definesc si nu a identitatii individuale. Barbatii sau femeile reprezentate de ea devin personaje, masti purtatoare, emblemele unor istorii pline de mister, intruchipind fapte bune sau nu. Trebuie insa subliniat ca ei sint intotdeauna calauziti de forta exemplului moralizator. Singulari sau in grup, ei nu sint localizati, totul se concentreaza in jurul mesajului, al simbolului. Ei sint portrete-purtatoare ale unui mesaj. Este o lume care, aparent, iese din sfera contemporaneitatii ca eveniment, dar o lume in care ne regasim reperele fundamentale.
De-a lungul timpului, fiecare am avut „intilnirile“ noastre esentiale. Pentru Ana Ilfoveanu, spectacolul la care a asistat in toamna l