Gheorghe Vida
Nina Arbore
Editura ARC, Colectia „Maestrii Basarabeni din Secolul XX“,
Chisinau, 2004
Cu un soi de trista gelozie, o conservatrice de la directia arhivelor nationale franceze imi spunea anul trecut: „De ce sa te plingi? La voi e totul de facut!“. Vorbeam atunci despre cultura din Romania, despre agonia patrimoniului national sub ciubotele cocaleresti ale personajelor-cheie din sistem, despre viata specialistilor si artistilor, despre nevoia lor disperata de a da, a construi si despre sufocare.
Istoria artei romanesti trebuie scrisa. Si rescrisa. Si publicata, mai ales. Artisti, opere, evenimente, relatii, influente, detalii trebuie redescoperite pentru ca, in sfirsit, sa fie descoperite. Citite. Vizualizate. Constientizate. Reconstruite si deconstruite. Interpretate, speculate, teoretizate. Apropiate si apropriate.
Ca si la noi, in Republica Moldova totul este de facut. Iar istoria artei moldovene se scrie acum. Basarabenii recupereaza indivizi, intimplari, succese, destine, idei. isi construiesc trecutul si, deci, prezentul. isi definesc, intaresc, argumenteaza si isi ridica identitatea. Un detaliu – major – al intregului identitar ce creste acum este colectia „Maestrii basarabeni din secolul XX“ a editurii Arc ce apare cu sprijinul Fundatiei Soros.
Nina Arbore a fost unul dintre artistii propusi in proiectul editorial Arc pentru revizitarea si valorificarea maestrilor din Moldova. O artista de origine basarabeana, care insa a trait in Romania si a imbogatit substantial patrimoniul national, public si privat, din Romania, ale carei opere pot fi vazute in expozitiile permanente ale muzeelor de arta din Romania, dar careia nici un roman nu i-a dedicat osteneala si bugetul unei carti monografice. Totul s-a oprit – sau aproape totul – odata cu in-staurarea comunismului.
Gratie compl