Calatoriile, care isi aveau candva semnificatia lor bine definita, ca parte a procesului formarii intelectuale, inclusiv perioadele de ucenicie pe la scolile sau atelierele unor maestri recunoscuti, ca pelerinaj, fie el religios sau artistic, ca simplu exercitiu comercial, acoperit de pretextul explorarii planetei sau de cine stie ce alte nobile scopuri, au ajuns, mai cu seama in ultimul secol, sa ocupe un loc cu totul si cu totul nou, cel de pur divertisment, gastronomic, alcoolic, erotic.
Pelerinajul religios, indiferent care ar fi tinta lui, Mecca, Lourdes, Fatima sau Roma, continua sa ramana un fenomen bine cunoscut atat in realitate, cat si in fictiune, nu lipsesc exemplele de buna calitate cum ar fi "The Mahdi", semnat de A.J. Quinnell, "Anotimpul mortii" sau "Al treilea secret", datorate aproape inepuizabilului David Hewson. Un alt gen de pelerin este surprinzator de simpaticul Barney, lucratorul din azilul al carui oaspete este psihiatrul canibal, doctorul Hannibal Lecter, prezent atat in "Tacerea mieilor", cat si in "Hannibal", imensele succese ale lui Thomas Harris. Insuficient educat formal, Barney isi propune sa foloseasca banii ajunsi in posesia sa pentru a-si realiza un vechi vis, vrea sa vada toate tablourile lui Vermeer expuse in marile muzee ale lumii. Din pacate, romanticul sau hagealac se termina brusc din cauza unei intalniri nedorite, nu va voi dezvalui secretul, il veti afla citind cel de-al doilea roman pomenit, care, de ce sa ne mintim, nu este chiar o capodopera.
Un pelerin ceva mai original ar incerca sa ajunga prin cateva pesteri europene in care se ascund primele portrete cunoscute, precum un chip pe care l-ar fi putut desena Picasso sau Modigliani, vechi de mai bine de 27.000 de ani, descoperit la Vilhoneur (Angouleme) in Franta, doar cu putin mai tanar decat cele de la Chauvet, in Ardeche, sau din Cosquer, in Bouches du Rhone