BRANDING DE TARA Brandingul de natiune e stiinta care aduce sub reflectorul public, de aici si de aiurea, spiritul unui popor inchegat, puternic, iradiant. BRANDING DE TARA Brandingul de natiune e stiinta care aduce sub reflectorful public, de aici si de aiurea, spiritul unui popor inchegat, puternic, iradiant.
Este acest concept unul nou la scara istoriei? E o inventie a timpurilor moderne? Simon Anholt confirma ca nu. Folosit sub numele mai simplu de "strategie" in cultivarea si promovarea unor valori pan-geografice, aceasta stiinta a functionat drept catalizator al energiilor unor grupuri sociale cu obiceiuri, limba, cultura si aspiratii comune.
Constant, cand vine vorba de stiinta cultivarii spiritului national, regasim sterila disputa a oului si-a gainii. Cine a fost mai intai: liderul inspirat (brand steward-ul), care a impus o directie unei natiuni si astfel ea a devenit o forta, sau aceasta avea un fond comun de aspiratii, de valori, de repere? Daca ar fi sa ascultam vocea Landor, s-ar spune ca nu conteaza ce cred masele. Important e sa ai un grup de minti luminate care sa indice o directie pe care ulterior masele sa si-o insuseasca, s-o urmeze. Dar nu oare, la fel a operat propaganda comunista? N-a avut ea o directie pe care a impus-o, indiferent de pret, maselor ? Cum istoria e plina de invataminte, din care, daca vrem, putem trage concluzii inspirate pentru viitor, evitand tentativele de reinventare a rotii, nu mai departe de epoca bonjurista lucrurile au stat exact la fel.
Fara indoiala, exista masa critica. Dar cei care au fost sedimentul spiritual pentru Romania moderna - adica o mana de oameni cu exercitiul cultural al vestului - au venit de la Paris cu un proiect de import, ajustat pe masurile locale.
Asadar, in brandingul de natiune levitam cu gratie intre granitele fine ale naturalului si artificialului, ale proiectel