fugă "Ultima Prinţesă" până pe locul al 14-lea. Filmul "Furios şi iute: Tokyo Drift" a accelerat până pe locul al cincilea, deşi niciun critic de film nu l-ar recomanda. Aglomeraţia de fugă "Ultima Prinţesă" până pe locul al 14-lea. Filmul "Furios şi iute: Tokyo Drift" a accelerat până pe locul al cincilea, deşi niciun critic de film nu l-ar recomanda. Aglomeraţia de kitsch scabros "Scary Movie 4" ţine cu dinţii de locul al patrulea. Fără drame interioare, fără dezbateri morale, îndopat doar cu efecte speciale, junk-food-ul cinematografic satură temporar publicul, în multiplexurile care miros a floricele. Filmele cu IQ redus au împietrit pe podiumul celor mai vizionate producţii ale momentului.
Publicul devine, în fiecare an, victima ofertei caselor de distribuţie de film. Neavând de unde să aleagă o producţie de calitate, spectatorii boicotează cinematograful, neintrând în săli. Conform unui studiu întocmit de prestigiosul centru britanic de cercetare a industriei cinematografice, "Dodona Research", numărul spectatorilor români a scăzut cu 29% în 2005, faţă de 2004. Dacă acum doi ani, patru milioane de români au intrat în cinematograf, anul trecut doar 2,83 de milioane au plătit bilet. Conform Anuarului statistic elaborat de Centrul Naţional al Cinematografiei, scăderea s-a petrecut şi pe fondul împuţinării cinematografelor în funcţiune: de la 155, în 2004, la 85, în 2005. Statisticile sunt susţinute şi de Barometrul de Consum Cultural, care arată că 74% din români nu merg niciodată la cinematograf, iar 23% merg o dată pe lună sau mai rar, pe parcursul unui an.
Criticul de film Elena Dulgheru explică fenomenul: "Distribuitorii sunt, probabil, speriaţi că filmul de artă nu ar umple sălile şi achiziţionează pelicule cu multe vedete, efecte speciale şi violenţă. Dar nimeni nu face sondaje pentru a vedea care sunt preferinţele reale ale publicului. Există, r