La Muzeul National Cotroceni s-a deschis recent, sub inaltul patronaj al Presedintelui Romaniei, o ambitioasa expozitie intitulata Nicolae Grigorescu, Maestrul de la Campina (iunie-septembrie 2006), cu lucrari din colectii particulare si de stat.
Astfel, alaturi de opere din patrimoniul Muzeului de Arta din Ploiesti si al Muzeului memorial "Nicolae Grigorescu" de la Campina, printre cele 53 de lucrari de pe simeze (in majoritate picturi pe lemn sau panza, multe cu rame originale, restaurate sau bine intretinute) figureaza si piese din colectii particulare precum: Elena Zdrobis, Alain Bonte si Catia Radulescu.
In contextul unei regretabile "inertii" a timpurilor noastre, referitoare la reevaluarea plasticii marilor pictori romani din secolele XIX si XX - avem in vedere retrospective insotite de cataloage stiintifice si de albume de popularizare de tinuta - expozitia dedicata lui Nicolae Grigorescu de la Cotroceni constituie un eveniment cu un dublu impact. Astfel, pe de o parte sunt prezentate publicului bucurestean - dupa ani de absenta - unele dintre operele semnificative ale creatiei grigoresciene, aflate in doua colectii prestigioase si mai putin accesibile, Ploiesti si Campina si, pe de alta parte, sunt aduse la cunostinta acestuia lucrari din colectii alcatuite relativ recent, in pofida faptului ca nu dispunem inca de catalogul integral al operei pictate si al desenelor lui Nicolae Grigorescu.
Organizata intr-un spatiu generos, dar lipsita de un minim indreptar, fie el si o simpla lista de lucrari, expozitia se adreseaza cu precadere cunoscatorilor si colectionarilor lui Grigorescu, cu un accent pus pe sublinierea majoritatii motivelor care l-au preocupat pe artist. In acest sens, vom semnala in ordine cronologica unele dintre piesele de referinta ale selectiei. O lucrare putin cunoscuta, dar relevanta pentru anii de formatie ai lui Gri