De pe urma maestrului Ion Irimescu au ramas nenumarate lucruri despre care se stie putin. Dovada este faptul ca, in sase luni, sculpturile lui Irimescu s-au impus spectaculos la licitatii. Nu exista in istoria pietei de arta un artist a carui cota sa creasca de la o luna la alta. Primul bronz semnat Irimescu a aparut la finele anului trecut. De atunci sculpturile maestrului apar - una-doua piese - la fiecare licitatie. Este primul artist in cazul caruia colectionarii par sa nu tina cont si sa nu se teama de copii, de pericolul multiplicarilor, de tirajele exagerate.
Cu siguranta, sculpturile lui Ion Irimescu erau de mult asteptate pe piata oficiala de arta. Pana in 2005, casele de licitatii au refuzat lucrarile sale - o procedura constanta pentru artistii in viata - dar pe piata libera Ion Irimescu era deja o marfa sigura si foarte multi comercianti si colectionari au reusit sa isi procure, din tiraje mai mult sau mai putin oficiale, bronzuri ale maestrului. In anul 2003, cand Ion Irimescu a fost sarbatorit ca un erou national cu ocazia implinirii a 100 de ani, mai multe opere ale maestrului au fost turnate in bronz, investitia fiind platita de la buget. Exemplul bugetar a fost urmat si de alti intreprinzatori. Este cunoscut si faptul ca sculpturile scoase in ultimii ani, pe bani de la stat sau privati, nu au mai fost supervizate de artist.
Cu aceasta istorie recenta a tirajelor, pretul la care se vinde acum Ion Irimescu pare fabulos pentru unii. Dar, intrucat exista evident si lucrari cu proveinenta sigura si avand in vedere reala valoare a artistului, celebritatea lui, pare firesc ca piesele celui mai important sculptor roman al sfarsitului de secol XX sa aiba o cota ridicata. In cazul lui Ion Irimescu, piata a reactionat ca si in cazul altor artisti importanti: preturi bune de la inceput, cresteri de cota constante si momente de explozie, ca sa zic