Jean-Jacques Wunenburger
Imaginariile politicului
Traducere de Ionel Buse si Laurentiu Ciontescu-Samfireag, editie ingrijita de Ionel Buse, Editura Paideia, Colectia „Studii si eseuri – filozofie“, Bucuresti, 2005, 126 p.
Nu sint multi filozofii care ajung, in demersul lor, la frontierele rationalitatii, acolo unde aceasta se intilneste cu un spatiu mai greu de ordonat, imaginarul.
Jean-Jacques Wunenburger este printre cei defintiv convinsi ca oamenii gindesc si in imagini, daca nu in primul rind in imagini.
Nu doar cuvintele, ratiunea exprima cunoasterea profunda a lumii. Stie, asa cum insusi marturiseste, ca „realul se lasa, desigur, imblinzit, supus regulilor reprezentarii, dar oricare ar fi gradul de acuitate si patrundere a intelegerii acestuia, gindirea se blocheaza permanent in fata unui excedent, a unui rest, care o descumpaneste. s…t inadecvarea primitiva a cuvintelor face sa devina fragila si aproximativa orice tentativa de a-i reproduce ordinea, de a-i trasa reliefurile si a-i traduce miscarile“ (Ratiunea contradictorie).
Filozoful considera ca tipul de rationalitate identitara, care decupeaza realitatea dupa modelul Unu sau dupa cel dual, reduce tocmai complexitatea lumii, „disciplineaza diferenta“. Sistemele moniste sau dualiste, considera Wunenburger, cuprind toate ecuatiile fie sub semnul lui Aceluiasi, fie sub semnul lui Altul, neglijind astfel jocul dintre Acelasi-Altul, alternanta, complexitatea. Fie se uniformizeaza, sub semnul Unului, catre omogenizare, fie se radicalizeaza diferentele, ceea ce sporeste efectul de eterogenitate. De aceea, sint necesare alte valorizari: „spatiul medierilor“, apelul la a treia dimensiune, mecanismele intermediarului. Demonstratia lui Jean-Jacques Wunenburger sutine ca gindirea europeana are resursele pentru constituirea unei „ratiuni alternative“. Dupa ce rezuma is