Linia ferata ingusta din judetul Mures era, pana in 1989, un adevarat rasfat pentru locuitori. Atat pentru copii, cat si pentru oamenii mari. Asemenea unui tren de jucarie, care iti permitea sa vezi in tihna peisajul si sa plutesti pur si simplu acompaniat de glasul rotilor de tren, mocanita care circula pe linia ingusta dinspre Targu-Mures spre Sovata, Lechinta Saseasca sau Mihesu de Campie este astazi doar o amintire. In loc sa fie exploatata asa cum se cuvine pentru un obiectiv care ar putea sa atraga turistii, linia ferata ingusta, napadita de buruieni si iarba, este lasata prada hotilor de fier vechi, iar trenuletele stau ascunse in depou. "Mocanita regala" poate fi oricand repusa pe linie Sinele de cale ferata, care aveau o lungime de peste 300 de kilometri, au cazut prada hotilor, iar garniturile de tren, din care pe vremuri puteai cobori din mers pentru a inspira aerul proaspat si pentru a urca apoi, ca intr-un joc, in alt vagon, au intrat in conservare. La fel si singura locomotiva cu abur, "mocanita". "A fost construita in Polonia, pe un sasiu de la inceputul anului 1900, si a fost utilizata pentru trenul regal ce mergea spre Castelul de la Lapusna", povesteste seful de gara de la Sovata, Ioan Astalus, cel care se ocupa de conservarea trenuletului si care militeaza de ani buni pentru redeschiderea cu scop turistic a acestor trasee. Astalus spune ca ceea ce a mai ramas din aceasta frumoasa poveste, care a fost trenul care circula pe linia ingusta, ar putea fi adus in actualitate, calitatea lucrarilor atat in ceea ce priveste sinele, cat si locomotivele si garniturile de tren fiind impresionanta. "Sinele au fost construite in 1892, la Gyor, dar au fost aduse in Mures in 1911, din fosta Iugoslavie. Au rezistat razboaielor si intemperiilor datorita calitatii lor exceptionale", mai povesteste ceferistul. Astalus este trist, insa, dupa ce a descoperit in aceast