Cateva magazine aranjate cu un rafinament sofisticat, intr-un spatiu generos, pentru ca, nu-i asa, shoppingul are si el ritualurile sale, o cafenea luminata discret in care uiti imediat ca afara sunt peste 30 de grade, pereti racorosi de marmura, o portiune de strada romana de acum aproape 2.000 de ani si un. .. canal colector pastrate "in situ" - iata ce poti intalni daca ai inspiratia sa intri in Galeria Ferdinand, amenajata recent in centrul Clujului.
In toamna anului 2004 si in decembrie 2005, ca urmare a unor sapaturi preventive efectuate de specialistii Muzeului National de Istorie a Transilvaniei, sub conducerea Vioricai Rusu, in curtea imobilului de pe Strada Ferdinand nr. 6, au fost dezvelite importante vestigii apartinand orasului roman Napoca: o portiune de strada si un canal colector. "Orasul roman - ne explica arheologul clujean - avea doua artere principale, care se intretaiau in centrul asezarii unde se amplasa piata publica, forul. Strada orientata pe directia N-S se numea CARDO MAXIMUS, iar cea trasata pe directia E-V: DECUMANUS MAXIMUS. Toate celelalte strazi (decumani si cardines) se trasau paralel cu acestea doua, realizandu-se astfel cvartale patrate sau dreptunghiulare".
La Cluj, a fost descoperit unul dintre decumanii orasului roman Napoca, in partea de N-E a acestuia, surprins pe o lungime de 4,10 m si o latime de 1,70, la o adancime de 2,15-2,20 m., la limita de sud a strazii, data de marginea unui canal colector. Peste acesta din urma erau asezate dale care constituiau trotuarul strazii respective.
Dupa clasificarea facuta de scriitorul antic Ulpianus, strada descoperita la Cluj-Napoca se incadreaza in categoria Viae silice, adica a strazilor pavate cu dale din piatra. Structura unei strazi romane, dupa preceptele lui Vitruvius, era constituita din mai multe straturi, realizate din materiale diferite. Strada romana la ca