Intr-una dintre primele mele incursiuni la Savarsin, fosta si actuala resedinta a familiei regale, pe atunci sanatoriu de nevroze, o vreme casa de oaspeti a nomenclaturii comuniste, am intalnit un istoric de arta, pasionat specialist al depistarii falsurilor, de la care am auzit pentru prima oara de van Meegeren, descris ca un adevarat Leonardo al capodoperelor mincinoase. Aveam sa ma intalnesc peste o vreme cu numele legendarului olandez intr-una dintre cartile lui Trevanian, creatorul unor fabuloase personaje. Intr-una dintre primele mele incursiuni la Savarsin, fosta si actuala resedinta a familiei regale, pe atunci sanatoriu de nevroze, o vreme casa de oaspeti a nomenclaturii comuniste, am intalnit un istoric de arta, pasionat specialist al depistarii falsurilor, de la care am auzit pentru prima oara de van Meegeren, descris ca un adevarat Leonardo al capodoperelor mincinoase. Aveam sa ma intalnesc peste o vreme cu numele legendarului olandez intr-una dintre cartile lui Trevanian, creatorul unor fabuloase personaje.
Precum Jonathan Hemlock, asasin profesionist dar si expert in pictura, sau Nicholai Hel, alt asasin, poliglot, dusman al globalizarii, preocupat de supravietuirea speciei umane.
Primul, inzestrat cu o memorie vizuala remarcabila, explica la un moment dat care este principala greseala a falsificatorului, el are tendinta sa fie mult mai exact, mult mai precis decat creatorul originalului si tocmai insistenta pe detalii il poate da de gol. Al doilea se multumeste cu stampe clasice japoneze, in cautarea unor frumuseti de mult disparute.
Tehnica pare simpla la prima vedere, se ia o pictura relativ lipsita de valoare din secolul al XVII-lea, se razuieste cu grija vopseaua originala, se picteaza ce ai de pictat si se obtin crapaturile foarte fine ale suprafetei prin coaceri repetate la cuptor, folosind culori care sa reziste la expert