CREATOR SARAC, HOT BOGAT In Romania anului 2006, daca furi o gaina, risti sa intri in inchisoare. Daca furi o linie melodica, "risti" sa intri in istoria muzicii si sa te imbogatesti.
Conform Legii 8/1996, opera de creatie intelectuala este recunoscuta si protejata, independent de aducerea la cunostinta publica, prin simplul fapt al realizarii ei. Potrivit aceleiasi legi, constituie obiect al dreptului de autor operele originale de creatie intelectuala in domeniul literar, artistic sau stiintific, oricare ar fi modalitatea de creatie, modul sau forma de exprimare si independent de valoarea si de destinatia lor. Iar la litera c) a articolului 7 sunt exprimate expres compozitiile muzicale cu sau fara text.
MODIFICAREA LEGII MODIFICATE. Studiind legea pe toate partile am vrut sa descopar paragraful, alineatul, articolul prin care se aduce la cunostinta metodologia de identificare a unui furt de proprietate intelectuala in domeniul muzical. Mai exact: unde, cine si mai ales cum se judeca daca o piesa muzicala este obiectul unui plagiat. Pe langa faptul ca in toata legea dreptului de autor, care a suferit modificari peste modificari (Legea 285/2004, HG 769/1999) si modificari ale modificarilor (OUG 123/2005, Legea nr. 329/2006 de aprobare a OUG nr. 123/2005), nu este mentionat nicaieri cuvantul "plagiat". Asadar, furtul intelectual de creatie muzicala nu poate fi demonstrat si dovedit prin prezenta lege.
Bine-bine, dar atunci prin ce? Prin legea bunului-simt. Mai exact, in functie de cunostintele muzicale ale fiecaruia. Unde? In ograda UCMR-ADA. Cine? O comisie formata din profesionisti eminenti, care, pe baza cunostintelor dobandite in ani de experienta, confirma scriptic daca o piesa este furata sau, din contra, daca exista doar "o insiruire asemanatoare de note". Si cam atat.
CE NU SPUNE LEGEA. Au existat opinii, la un moment dat, pe vremea cand