În aceste condiţii, ca să câştige licitaţia unui proiect de dimensiuni mari, companiile autohtone au de ales între două soluţii: asocierea dintre mai multe firme ori subcontractarea lucrării
În aceste condiţii, ca să câştige licitaţia unui proiect de dimensiuni mari, companiile autohtone au de ales între două soluţii: asocierea dintre mai multe firme ori subcontractarea lucrării de la un antreprenor străin, pe porţiuni. Ultima variantă nu sună rău pentru firmele autohtone din domeniul construcţiilor. "Mai grav este când noi vom asigura numai manopera. Însă, indiferent de soluţie, va trebui să o facem, altfel vom pierde finanţări de ordinul miliardelor de euro", adaugă directorul general al PSC. Numai proiectele din domeniul transporturilor şi al infrastructurii vor beneficia de 23,8% (4,68 miliarde euro) din fondurile structurale şi de coeziune acordate României până în 2013, în valoare de 19,7 miliarde euro. Potrivit lui Gheorghe Polizu, preşedintele PSC, pentru construirea unei singure autostrăzi este nevoie, în prezent, de câteva sute de firme româneşti de construcţii.
Accesarea unui proiect mare de infrastructură nu este însă singura problemă. La aceasta se mai adaugă şi deficitul de forţă de muncă, cu care deja se confruntă fimele româneşti, ca şi cele străine. "Noi, ca patronat, nu putem aştepta să se rezolve problema de la sine, aşa că ne pregătim propriul personal", explică Adriana Iftime. Aceasta este soluţia pe termen scurt, completată şi cu importul de mână de lucru din Asia ori din ţările vecine - Ucraina şi Moldova. Pe termen mediu, însă, ţinând cont de anvergura proiectelor de infrastructură care se vor derula la noi în ţară, constructorii spun că este nevoie ca autorităţile să se implice în reorganizarea învăţământului tehnic. "şcolile de meserii din construcţii au dispărut, iar Ministerul Învăţământului ar trebui să promoveze o legislaţie