Imediat după integrare, Ministerul Integrării Europene a dat publicităţii prin intermediul siteului propriu o listă cu cele mai importante instituţii cărora românii, în calitate de cetăţeni ai Uniunii Europene, se pot adresa.
Cetăţenii europeni, dar şi persoanele juridice cu sediul în Uniunea Europeană, au posibilitatea de a se adresa instituţiilor europene, având la dispoziţie atât mijloace oficiale cât şi informale pentru apărarea drepturilor de care beneficiază în Uniunea Europeană.
Dreptul de a adresa petiţii Parlamentului European a fost consacrat de Tratatul de la Maastricht. Temeiul juridic îl reprezintă articolele 21 şi 194 din Tratatul instituind Comunitatea Europeană. Astfel, pot adresa petiţii Parlamentului European, fie individual, fie în asociere cu alte persoane orice cetăţean al Uniunii Europene, orice persoană fizică rezidentă într-un stat membru UE, orice persoană juridică cu sediul într-un stat membru UE.
Petiţia poate fi o plângere sau o solicitare cu privire la aspecte ce intră în domeniul de acţiune al Comunităţii şi care afectează petentul în mod direct. Acesta trebuie să îşi precizeze numele, ocupaţia, cetăţenia şi adresa. Petiţia poate fi scrisă în oricare dintre limbile oficiale ale UE şi poate fi trimisă prin poştă sau prin e-mail.
Adresa este: Parlement Européen, Commission des petitions, Secrétariat, Rue Wiertz
B-1047 BRUXELLES, e-mail: petitions@europarl.europa.eu
Comisia pentru petiţii a Parlamentului UE decide asupra admisibilităţii petiţiilor, verificând dacă ele se referă la aspecte ce intră în câmpul de acţiune al Uniunii Europene. Simplele solicitări de informaţii şi comentariile generale pe marginea politicii UE nu sunt de competenţa Comisiei pentru petiţii.
Comisia pentru petiţii nu poate trece peste deciziile luate de autorităţile competente din statele membre. Deoarece Parlamentul Eu