Iubim cărţile. Asta e clar. Chiar dacă a fost o perioadă mai tristă, în care am lăsat cărţile într-o nemeritată uitare, pe rafturi prăfuite, ne-am întors la lectură. Mai avizi de cunoaştere ca niciodată. Înainte de anul 1989, "foamea" împătimiţilor de lectură era stopată de tirajele limitate, în care titlurile şi autorii marcanţi ai epocii erau editaţi. A urmat o perioadă de vreo şapte ani, fastă atât pentru edituri cât şi pentru cititorii care au putut găsi la preţuri rezonabile cărţile la care au visat ani de-a rândul. Apoi ceva s-a întâmplat şi interesul pentru carte a scăzut brusc. "Internetul şi televiziunea au pus stăpânire pe timpul liber al oamenilor, dar a mai fost şi factorul economic, pentru că puterea de cumpărare a scăzut. Au rămas doar clienţii fideli, care se interesau de noutăţile apărute, dar de cumpărat efectiv, cumpărau doar o parte dintre ei", ne-a spus odată librarul Incze Gabriela, care de aproximativ 20 de ani lucrează la Librăria" Romulus Guga" din Tîrgu Mureş.
Topul preferinţelor
Acum lumea citeşte din nou. Deşi cărţile nu sunt tocmai ieftine, autorii şi titlurile de pe piaţă fac vâlvă între împătimiţii diverselor domenii. Cele mai bine vândute cărţi sunt cele care beneficiază de reclamă. Dan Brown şi Paulo Coelho au creat o adevărată isterie în rândurile cititorilor, cărţile lor epuizându-se în câteva zile de la apariţia pe rafturi. Dicţionarele şi cărţile pentru învăţarea limbilor străine sunt şi ele pe un loc fruntaş în topul preferinţelor. Urmează cărţile tehnice, în special cele cu tematică IT şi cele pe domenii de activitate. Beletristica ocupă în topul preferinţelor, ca niciodată, locul codaş, dar se cumpără totuşi în special pentru cadouri.
Vârsta cititului
"Harry Potter", idolul copiilor şi nu numai, este cartea care s-a vândut anul trecut "aproape din pachet". Cu toate astea basmele lui Ion Creangă, Petre