Cand o sa incetam sa mai fondam politica noastra publica pe ipocrizie si o sa ajungem in sfarsit la o ideologie oarecare, buna sau proasta, de dreapta sau de stanga? Fiind femeie si deci nula la capitolul mecanica auto, am puternice prejudecati fata de masinile vechi. Nu intentionez sa-mi cumpar masina second hand, nici nu recomand cuiva sa-si ia vreuna, dar asta nu ma impiedica sa am o parere despre cazul foarte clar al taxei de prima inmatriculare.
Sunt doua prezumtii ipocrite la baza acestei taxe. Prima, aceea ca statul e un parinte binevoitor si autoritar care vrea sa faca bine cu sila populatiei, cam ca in cazul interzicerii fumatului in locuri publice. Ia sa nu-si mai ia ei rable Euro 1 sau 2 din Europa, vechi de peste patru ani sau, mai bine, spune Guvernul, ceea ce vrem este ca toata lumea sa aiba masini noi si frumoase, taranul sa intre in lan cu camioneta Toyota, ca in Ungaria, oraseanul sa-si ia un Smart nepoluant care nu consuma spatiu de parcare, si cu asta ne-am scos. Problema este ca, daca la fumat nu te costa nimic sa te lasi, ca sa treci de la Golf la mana a doua la un Smart nou te costa diferenta vreo 20.000 de euro sau mai mult, cat nu economiseste un om onest si muncitor la noi in 10 ani. Modernizare fortata practica deja Codul Rutier, care interzice carutele pe drumurile publice (excelent, acum putem goni linistiti pe soselele patriei fara sa ne mai impiedicam de bastinasi).
A doua prezumtie, si mai tare, este ca taxa ar fi o mare masura contra poluarii. Daca asta e obiectul ei real, si nu doar a mai strange usor ceva bani la buget sau a ajuta niste vanzatori de masini noi sau producatori de Dacii, eu nu inteleg de ce nu am inceput prin a strange de pe drumuri milioanele de Dacii vechi care polueaza mult mai mult decat Volkswagenurile vechi pe care vor sa si le cumpere din Germania cei loviti de taxa asta. Ne luam de motoare Euro mai ve