A existat o perioada, cea de dinainte de '89, când centralizarea excesiva functiona si în cazul colectiilor muzeale si al celor de arta: în
virtutea acestui principiu, descoperirile arheologice cele mai importante luau drumul Muzeului National de Istorie (sau al celui de Arta) din Bucuresti, obiectele arheologice si de arta care reuseau sa "scape" vigilentei autoritatilor centrale sau cele " de mâna a doua" erau orientate spre muzeele judetene, iar "restul" facea obiectul si materia prima a muzeelor locale- orasenesti sau comunale. Însa regula aceasta n-a functionat
întotdeauna. Una din exceptiile mai putin cunoscute si de mai mica anvergura (fiindca au existat destule, este suficient sa ne gândim la muzeul din Constanta) este cea a Muzeului Municipal Târnaveni, iar în acest sens am purtat un dialog cu muzeograful Emilia Aldea.
Rep: Un muzeu este cu atât mai cunoscut, cu cât stie sa-si promoveze mai bine imaginea, pe lânga valorile-unicat ale unor colectii menite sa atraga cunoscatorii. Ce fel de imagine îsi promoveaza Muzeul din Târnaveni?
Emilia Aldea: Trebuie spus de la început ca muzeul nostru este unul mixt (care are în cadrul sau colectii din domenii diferite, reprezentative pentru Târnaveni si zona înconjuratoare) si ca functioneaza într-un oras de dimensiuni mijlocii. Toate aceste lucruri conditioneaza felul în care este perceputa institutia noastra, atat în Târnaveni, cat si pe plan judetean si national. Cel mai bine suntem promovati în scolile orasului, iar elevii sun vizitatorii nostri fideli si permanenti. Avem o colaborare buna cu anumite institutii: Casa de Cultura, Consiliul Local, presa locala, care ofera publicului informatii legate de muzeu.
Rep: Prin ce fel de colectii se remarca muzeul?
E.A: Cea mai originala colectie este cea de Paleontologie, o colectie unicat atât pentru judetul Mures, cât si pentru multe