Dupa ce comisia europeana somase, in mai multe randuri, autoritatile de la Bucuresti sa modifice taxa de prima inmatriculare, cunoscuta si sub numele de "taxa Vladescu", Guvernul a luat ieri in discutie o noua modalitate de calcul, avansata de ministrul Economiei si Finantelor, Varujan Vosganian.
Guvernul va prezenta la Bruxelles o noua varianta a taxei, care va respecta una dintre cele doua cerinte ale forului european, respectiv diminuarea ei pe masura ce creste vechimea masinii. Comisia a solicitat Guvernului sa modifice taxa astfel incat sa fie eliminata discriminarea dintre masinile second hand din Romania si cele din alte tari comunitare. Totodata, Comisia a cerut ca vechimea sa nu fie considerata un factor ce favorizeaza poluarea si, in consecinta, cuantumul taxei sa nu fie mai mare decat valoarea reziduala a masinii.
O alta modificare a taxei consta in majorarea limitei maxime de la care nu se mai face diferenta intre autoturisme de la sase la 15 ani.
Pentru o masina dotata cu motor Euro 4, cu o vechime de peste 4 ani, taxa speciala va fi redusa la aproximativ jumatate din valoarea actuala, a spus Vosganian, precizand ca motorizarile Euro 5 vor fi scutite de taxe. Pentru masinile Euro 4 pana la cele non-euro, taxa va fi calculata pe baza unei grile, in functie de capacitatea cilindrica. "Taxa auto va fi calculata in functie de gradul de poluare a mediului, nu de vechimea masinii", a spus purtatorul de cuvant al Guvernului, Camelia Spataru.
Retailerii de autoturisme la mana a doua au reactionat diferit. "Taxa trebuie stabilita in functie de noxe, nu de vechime. Astfel se atinge si scopul ei declarat, acela de a asigura protectia mediului", ne-a declarat directorul AAA Auto Romania, Miodrag Stanoevici. Pe de alta parte, directorul general al Autovit, Lucian Dobrin, sustine ca noua varianta a Guvernului isi pastreaza caracterul discriminatori