Încurcate sunt mecanismele creierului... Dar când vine vorba de shopping, aceste mecanisme sunt singurele care pot explica de ce există anumite persoane care nu se pot abţine de la a cumpăra.
În momentul în care se dă startul sezonului reducerilor, mii de pasionaţi de cumpărături, femei şi bărbaţi deopotrivă, sunt dispuşi să cheltuiască sume exorbitante doar de dragul cumpărăturilor, fără să le pese că depăşesc bugetul alocat.
Iar după ce euforia cumpărăturilor trece, apare inevitabil „mahmureala“ de după... care, de cele mai multe ori, se manifestă prin abstinenţă impusă de la shopping. Oricine a căzut pradă slăbiciunii de a cheltui o sumă impresionantă de bani pentru a-şi satisface un capriciu sau oricine a rămas cu o gaură mare în buget după sărbători poate confirma că mersul la cumpărături îţi poate lua minţile. Un studiu publicat în revista Neuron arată că nu sumele de bani de care dispunem sunt cele care dictează ce şi cât cumpărăm, ci este posibil ca totul să depindă de felul în care funcţionează creierul fiecăruia dintre noi.
Ce spun oamenii de ştiinţă
O echipă de cercetători de la Universitatea Stanford, condusă de profesorul Brian Knutson, a realizat un studiu extrem de interesant pentru a determina ce îi face pe oameni să cheltuiască. Subiecţilor li s-au dat 40 de dolari şi li s-au arătat imagini cu diferite produse, după care li s-a comunicat preţul fiecăruia, în timp ce oamenii de ştiinţă le-au monitorizat activitatea cerebrală cu ajutorul rezonanţei magnetice. Participanţii la studiu au putut alege între a cumpăra un produs (pe care urma să-l primească) şi a nu cumpăra nimic, urmând să păstreze banii rămaşi la sfârşitul experimentului. Imaginile apărute pe monitorul RMN-ului au intuit cu precizie dacă persoanele monitorizate aveau de gând sau nu să cumpere produsul respectiv. Decizia de a cumpăra ceva era luată inconştie