La disciplina Istoria românilor de la Testele Naţionale, ultimele subiecte ale multor variante din cele 100 postate pe internet sunt mai dificile. Doamna Steluţa Vlad, profesoară de istorie la Şcoala 11 „I.H. Rădulescu”, din Bucureşti, le explică elevilor de clasa a VIII-a cum să trateze varianta 81, dar şi ultimul subiect al variantei 90.
„Primul subiect nu conţine întrebări capcană, care să le ridice probleme candidaţilor. Ei trebuie să aleagă răspunsul corect din 4 variante de răspuns date. Formarea poporului şi a limbii române prin etnogeneză, intrarea României în Primul Război Mondial în 1916 sau izbucnirea revoluţiei de la 1848 din Ţările Române, în localitatea Islaz, nu sunt dificile. Rezolvarea corectă a primului subiect le va asigura acestora nota 5. La subiectul al doilea, absolvenţii de clasa a VIII-a trebuie să completeze un text cu 6 cuvinte lipsă, cuvinte date într-o listă.
La penultimul subiect, lucrurile se complică un pic, deoarece candidaţii trebuie să facă dovada cunoştinţelor lor, nu ca la precedentele subiecte unde puteau alege o variantă, cunoscând-o sau mergând pe mâna norocului. Ultimul subiect, la care trebuie făcută o prezentare a evoluţiei statului dac în Antichitate, candidaţii trebuie să scrie despre unificarea triburilor geto-dace, construirea unui sistem de fortificaţii, stabilirea capitalei la Sarmisegetusa, luptele din timpul împăratului Domitian. Copiii s-ar putea încurca în date, aşa că cel mai bine ar fi să trateze subiectul cronologic. Nu este foarte greu, dar presupune un spirit dezvoltat de analiză. La ultimul punct al variantei 90, este necesară cunoaşterea bună a monarhiei constituţionale din România. Ei trebuie să cunoască termenul de monarhie şi să scrie despre Carol I şi obţinerea independenţei de stat a României, să prezinte Primul Război Mondial, Marea Unire şi cauzele pentru adoptarea unei noi const