Dupa ce Cristian Mungiu a primit Palme d'Or, cel mai mare "sustinator neamt" al sau, criticul de la "Die Welt", titra in editia online din ziua decernarii: "Mungiu rastoarna cu susu-n jos regulile festivalului": "O veche regula pentru marile festivaluri de zece zile suna asa: cine ruleaza in primele zile nu cistiga premiul principal, pentru ca peste filmele de la inceput se suprapun atitea si atitea impresii noi. Dar cu «4 luni, 3 saptamini si 2 zile, pe care criticii l-au vazut inca din prima seara, lucrurile au stat altfel". Evident ca in cele ce urmeaza voi avea foarte putine posibilitati de a-mi exprima vreo opinie, avind in vedere ca n-am vazut - inca - filmul lui Cristian Mungiu care a primit, la cea de-a 60-a editie a Festivalului de la Cannes, Palme d'Or, cel mai prestigios premiu european. Inainte sa trec in revista ce-a scris in zilele din urma presa de limba germana, as sublinia un singur lucru: titlul filmului - "4 luni, 3 saptamini si 2 zile" - este unul me-se-rias!
Ce-a fost per total remarcabil in ceea ce i s-a "intimplat" la Cannes cineastului iesean, respectiv filmului sau, e ca s-a instalat din prima zi in top si - dupa cum se va vedea - a existat si un critic german care l-a dat din prima drept potential cistigator al festivalului. Este vorba de Hanns-Georg Rodek, care scria inca din 17 mai (in "Die Welt"), sub titlul: "Spektakulär, wie nur Cannes sein kann" (Spectaculos cum numai Cannes poate fi): "Festivalul de Film de la Cannes a luat startul cu trei opere mari deodata. Wong Kar-wai o lasa pe Norah Jones sa straluceasca in lumina de neon, David Fincher insceneaza o pasionanta munca de politie. Si apoi a mai fost o fascinanta poveste de avort din Romania". Dupa ce vorbeste despre primele doua filme, ajunge, in fine, si la filmul romanesc: "Factorul «orizont de asteptare joaca si in cazul lui «4 luni, 3 saptamini si 2 zile» un rol esential, d