Jocul spinos al ideilor (II)
In numarul trecut am atentionat asupra viziunii regizorale, dar pentru marele public, actorii sunt cei care il cuceresc sau il dezamagesc, pentru ca ei duc la vedere greul spectacolului. Cum Marius Stanescu / Liviu Lucaci (Gelu Ruscanu) si Irina Movila / Ilinca Goia (Maria Sinesti) sunt interpretii rolurilor cheie, am urmarit cu atentie distribuirea lor in doua reprezentatii.
Arta actorului este un mod de a gandi. Arta actorului este, in primul rand, un mecanism logic specific. Abia in ordinea secunda arta actorului e un mod de «a face»".
Ion Cojar
("O poetica a artei actorului")
Douazeci de actori sunt distribuiti in "Jocul ielelor", spectacol regizat de Claudiu Goga in spirit realist emotional, chiar daca scrierea se axeaza preponderent pe o dezbatere apriga de idei. Piesa apeleaza la o serie de personaje-argument care intervin fiecare, doar intr-o singura scena dar a caror contributie pentru conflict este majora. Aceste partituri considerate gresit, uneori, de plan secund, sunt remarcabil interpretate de actorii distribuiti. In jurul lui Gelu Ruscanu, directorul ziarului de stanga, "Dreptatea sociala" se invart o serie de personaje, toate avand interese diverse, in cazul incriminarii de catre publicatie a ministrului de Justitie, serban Saru Sinesti. Un rol de declansator al dezvaluirilor privind pe tatal lui Gelu Ruscanu, caruia acesta ii divinizeaza memoria, fiind pentru el un model existential, il va avea Irena Romescu, interpretata admirabil de Ilinca Tomoroveanu. Actrita a exploatat originea nobiliara a Irenei, distinctia sa, si cu firesc a subliniat incomoda situatie a personajului de a il apara pe Sinesti, dezvaluind lui Gelu ca acesta i-a salvat tatal dintr-o delicata complicatie financiara. Tot intr-o singura aparitie, Emilia Popescu de la Teatrul de Comedie, reuseste o com