» Despre Canalul Bastroe se stiau pana acum doua lucruri: ca e expresia unei ambitii ucrainene si ca se sapa repede, dupa cum i-o arata si numele, in ciuda tuturor avertismentelor internationale despre periclitarea ecosistemului Deltei Dunarii.
» Ceea ce nu s-a stiut, poate doar s-a banuit, este interesul Rusiei in intreaga afacere. Acest interes a fost exprimat la cea de-a 26-a reuniune a Consiliului de coordonare a tarilor membre CSI, desfasurata recent la Odessa.
» Este vorba despre vechea dorinta a rusilor de a croi rute spre Vest, prin tarile influentabile, pentru transportul resurselor energetice, dar si al marfurilor. Daca planurile vor reusi, o gigantica retea de canale va conferi de facto Moscovei statutul de port la ...Marea Neagra!
Rusia si Ucraina - in aceasta ordine! – vor sa foloseasca Delta ucraineana a Dunarii pentru tranzitul de marfuri spre UE, relata publicatia online Utro, citata de agentia "Rusia la zi". Subiectul Bastroe "s-a aflat in centrul atentiei" la reuniunea de la Odessa, precizeaza sursa citata, care adauga ca "la proiect pot adera si alte tari CSI".
Prezent la conferinta, ministrul rus al Transporturilor, Igor Levitin, a insistat: "Trebuie ca impreuna sa facem astfel incat pe Dunare sa treaca nave de capacitate mai mare. Este o problema care trebuie sa fie rezolvata de statele care lucreaza pe Dunare". Gand la gand cu bucurie: omologul sau ucrainean, Nikolai Rudkovski, a promis ca se va lucra intens la adancirea canalului. "Adancimea de navigatie este acum de 5,5 metri. Pana la sfarsitul acestei luni va ajunge la 6 metri, dar sarcina e de a ajunge la 7,2 metri", a precizat Rudkovski.
Foame de bani
Ucraina a reluat in noiembrie 2006 lucrarile la canalul controversat. Anul acesta, pe 27 aprilie, ignorandu-se normele internationale in materie, navigatia pe Bastroe a primit unda verde. "In re