Tabloul mediatic international ne ofera, zilele acestea, spectacole dinamice de putere financiara si notorietate. Atunci cand credeam ca mass-media globale au fost impartite intre cei cativa moguli de talie mondiala, asistam la si mai multe asimilari, coalizari sau coliziuni. Straniu e ca aceiasi actori joaca roluri opuse pe scene diferite, aliandu-se sau intorcand armele unul impotriva altuia in functie de situatie.
Sa schitam putin tabloul general: NBC Universal, parte a grupului General Electric dadea semne pana joia trecuta ca ar vrea sa cumpere Dow Jones, in parteneriat cu Pearson, editorul publicatiei The Financial Times. Alt potential partener pentru NBC era Hearst, grup care detine revista Smart Money in parteneriat cu Dow Jones si o serie de canale prin cablu, impreuna cu NBC.
Insa principalul contraofertant pentru General Electric, Pearson si Hearst este magnatul Rupert Murdoch, cu ale lui cinci miliarde de dolari oferite pentru preluarea Dow Jones. In acelasi timp, miliardarul australian ofera site-ul de comunitati virtuale MySpace in schimbul a 25% din gigantul Yahoo. Pe de alta parte, News Corporation – trustul lui Murdoch, colaboreaza cu NBC intr-un proiect inovator legat de videoclipurile online.
Un peisaj alambicat, pe care specialistii il explica printr-un singur termen: “keiretsu”, o tendinta care a influentat puternic mass-media in trecut, s-a estompat pentru o perioada si a revenit acum in forta. Ideea din spatele conceptului de keiretsu, originar din Japonia, este ca marile companii, cu interese care se intersecteaza in industrii invecinate, pot sa-si uneasca fortele intr-un domeniu, in timp ce concureaza agresiv intr-un altul. Daca analizam putin transformarile care au loc la nivel mondial in mass-media, este de inteles de ce diverse companii, necongruente, in principiu, isi cauta una alteia sprijinul.
Unul din motivele