La fel ca si Eugen Ionescu ori Samuel Beckett, dramaturgul Tom Stoppard este un imigrant. Nascut Tom's Straussler, in Cehoslovacia, isi petrece aici primii doi ani de viata, iar la 9 ani, dupa multe peripetii si trecerea prin diverse tari de adoptie, ajunge in Anglia, unde incepe o viata noua: cetatean englez, fiu vitreg al unui ofiter din armata britanica. Totusi, ca om (nu numai de litere), isi ascute neincetat constiinta politica, traieste empatic drama comunista a tarii natale si se lupta pentru drepturile ei. Devine un britanic adaptat contextului actual, dar dezvolta si dezvaluie in scrisul lui un ton abrupt, iscoditor, de jurnalist (cariera pe care a practicat-o, un timp, paralel cu aceea de dramaturg), care nu accepta adevarurile livrate pe tava, un subtil simt al umorului si o inteligenta care sesizeaza prompt ce se afla dincolo de aparente.
Toate aceste calitati, prin modul si dozajul in care se amesteca intre ele, il deosebesc, cumva, de compatriotii sai de astazi. Activismul stilat si finetea de perceptie ale lui Stoppard sunt mai curand de sorginte est-europeana. Au acea forta extraordinara care parca te loveste sub centura, destul de rara la cei nascuti si crescuti dincolo de cortina de fier.
Substratul socio-politic al vietii si operei lui Tom Stoppard se vadeste, mai mult decat in oricare dintre piesele sale anterioare, in recenta Rock'n'roll, jucata in premiera (regia: Trevor Nunn) la Royal Court Theatre anul trecut, apoi mutata, vreme de cateva luni, intr-un teatru din West End, pentru ca la toamna sa fie asteptata pe Broadway. Aceeasi dihotomie est-vest, care se manifesta pe plan personal (sine - sine) si pe plan artistic (sine - cei din jur) la Stoppard, constituie si inima piesei. Actiunea penduleaza. Intre doua cadre: Cehoslovacia si Marea Britanie - Cambridge, din 1968 pana in 1990. Intre doua personaje: pe de o parte, Jan