Varianta de subiect nr. 78, extrasă de reprezentanţii Ministerului Educaţiei, Cercetării şi Tineretului, i-a luat prin surprindere atât pe absolvenţii de liceu, cât şi pe părinţii care au stat cu sufletul la gură, timp de trei ore, şi s-au rugat pentru copiii lor. Nici după ce aceştia au ieşit din săli, părinţii nu s-au liniştit, deoarece lacrimile şi tristeţea de pe feţele elevilor au prevestit un bacalaureat greu.
„Nu ne-am gândit că le va cădea aşa greu“, „Nu ne aşteptam să le dea o asemenea variantă“, „Mi-e frică rău că ştiu că nu i-a plăcut poezia. Ce o face acolo, în sală?“, „Noi tremurăm pe aici, ei pe acolo. Ce ghinion au avut, săracii de ei!“, au spus părinţii absolvenţilor de liceu, care îşi încercau norocul în prima probă scrisă a examenului de bacalaureat. Ţinând în mână foaia cu subiectele luate de pe internet, părinţii au comentat fiecare după pricepere textul din Calistrat Hogaş care trebuia analizat, s-au gândit cum ar scrie copiii lor un text argumentativ despre conştiinţa de sine şi un eseu argumentativ despre imaginarul poetic tradiţionalist. Discuţiile lor au fost întrerupte de primii elevi care au ieşit din centrul de examen de la Colegiul Naţional „Elena Cuza“. „Ce mă fac acum? Atât nu ştiam, poezia tradiţionalistă. Nici nu a fost decât în o variantă şi nimeni nu miza pe ea. Ce ghinion, mami! Ce să mai fac?“, a spus o elevă, plângând în hohote. O alta s-a aşezat pe bordură şi a început să plângă, ţinându-şi capul în palme. „ Sunt o ratată! Nu am fost deloc inspirată şi nici nu mă pregătisem pentru poezie. Nu mi-a plăcut şi a fost tocmai subiectul mare. Cum să mă trezesc cu cine ştie ce notă mică la română?“, s-a văitat eleva.
„Am fost în al nouălea cer când am văzut subiectele“
Alţii au presimţit „ceva“ şi la primele ore ale dimineţii au citit poezia tradiţionalistă. „De dimineaţă am citit toată poezia pentru că