Toate numerele de telefon ale utilizatorilor de servicii telecom fixe si mobile din Romania ar putea fi disponibile gratuit, pe Internet, de anul viitor odata cu desemnarea de catre Autoritatea Nationala de Reglementare in Comunicatii si Tehnologia Informatiei (ANRCTI) a unei companii care sa realizeze un registru si un serviciu de informatii privind clientii acestui tip de servicii.
Compania urmeaza sa fie selectata prin licitatie publica sau din oficiu - conform ANRCTI.
Pentru a crea baza de date, compania respectiva va colecta numerele de telefon ale tuturor utilizatorilor din Romania de la fiecare operator in parte, precum si alte date de identificare standard, care vor fi stabilite de ANRCTI, respectiv nume, prenume, domiciliu, cod unic de identificare etc. Informatiile vor putea fi accesate de catre persoanele care doresc sa afle un numar de telefon fie prin internet - pe o pagina ce va fi creata de furnizorul desemnat de ANRCTI, fie prin apel la o linie telefonica. O alta posibilitate este aceea ca furnizorul desemnat de ANRCTI sa tipareasca o carte cu numere de telefon.
Clientii au dreptul de a decide, in mod gratuit, asupra includerii datelor lor de identificare in registrele abonatilor, precum si asupra categoriilor de date ce urmeaza a fi incluse in registrele abonatilor.
ANRCTI urmeaza sa decida daca in registru vor fi inclusi initial toti clientii de servicii telecom, dupa care acestia vor putea cere sa fie eliminati de pe lista (sistemul opt-out), sau daca acestia vor fi inclusi in baza de date doar la cerere (sistemul opt-in).
"De regula, in majoritatea statelor membre ale UE, in cazul abonatilor serviciilor de telefonie fixa, s-a aplicat sistemul 'opt-out', iar in cazul abonatilor serviciilor de telefonie mobila, in special pentru serviciile preplatite, a fost utilizat sistemul 'opt-in'", a explicat pentru ZF Dan Georgesc