Foto: Cotidianul
Radu Jude invoca momentele cind nu stia ca Spielberg e mai bun decit Sergiu, scandalurile CNC trecute si viitoare, dar isi evalueaza si modul in care vrea sa faca lungmetraj: intelegind mai mult pe masura ce filmeaza.
Pina in acest an, cind a implinit 30 de ani, cineastul Radu Jude a avut un parcurs care ii da dreptul sa faca parte cu acte in regula din noul val de regizori romani: doua facultati (Drept si Film), un scurtmetraj arhipremiat, un lungmetraj caruia CNC-ul i-a refuzat finantarea - desi primise destule din strainatate - si multa experienta in realizarea spoturilor in calitate de regizor secund. Acum, in pragul unui nou concurs de scenarii, Jude face bilantul.
M-am intrebat: cum vad regizorii tineri viata?
La fel ca oricine, ce crezi, ca o vedem printr-un dreptunghi?
Mi se pare ca noi am imbatrinit si voi aveti o privire proaspata.
Nu e adevarat. Nu tine de imbatrinire.
Bine, dar se pare ca pur si simplu ati reusit. Luati premii, dupa ani de mutenie in cinematografie.
Da, dar cred ca vorbim de exceptii, totusi. Cinematografia romaneasca in general se scalda in mediocritate, ca sa nu zic mai rau, iar oamenii care reusesc, si asa a fost intotdeauna, nu intra intr-o scoala sau intr-un curent.
Ce inseamna aceasta mediocritate?
Pai, oameni care fac film fara sa creada suta la suta in ceea ce fac, il fac pentru bani, multi dintre ei, si mai inseamna oameni, tineri si batrini, care nu au nici o legatura cu meseria asta, dar se incapatineaza sa faca film si mai inseamna un sistem care permite finantarea acestor oameni si a acestor produse.
E o cirdasie a mediocrilor si a mediocritatilor?
Nu stiu daca chiar asa este, dar asa pare. Ma gindeam ca eu, traind din publicitate, din reclame, pot duce o viata decenta si pot sa fac film cind chiar imi doresc sa fa