Locul unde gasiti inca aceasta minune plamadita de mana omului este peluza din asa-zisa "gradina italiana", aflata pe flancul apusean al Gradinii Botanice din Bucuresti. Ansamblul plastic ii apartine Danielei Fainis - o artista cu faima internationala, insa mai putin receptata si apreciata intre fruntariile propriei tari.
Ideea originalei expuneri de azi a apartinut unui inspirat confrate, care a transformat un fapt de rutina profesionala intr-un seducator eveniment artistic. O demonstratie, altfel spus, de arta ambientala inteligent orchestrata, si beneficiind, cum nu se intampla intotdeauna, de intelegerea si priceperea necesare! In cazul Crangului de portelan al Danielei Fainis, proiectul a fost fericit finalizat. Cam acesta ar fi modelul si tot acesta ar mai fi si temeiul unui asemenea exercitiu de adecvare, fara precedent, a gustului public comun la indrazneala vizionara a artei noastre contemporane: aceea de a se situa, fara complexe, in elita spiritualitatii si civilizatiei europene. Daniela Fainis nu urmareste, pragmatic, un asemenea scop, dar traieste in tensiunea unui astfel de crez estetic. O face cu o naturalete mereu surprinzatoare, mereu profunda in incarcatura semnificativa a simbolismului ei, astfel incat creatiile sale exceleaza printr-un soi de maretie a simplitatii.
Formele imaginate de artista, cele mai multe de proportii monumentale - ea fiind una dintre promotoarele, pe plan international, ale sculpturii ceramice in portelan destinata forului public - nu sunt pure fantezii, cum s-ar crede la o privire superficiala. Pretextul lor real se lasa anevoie deslusit, desi in cultura noastra vizuala au patruns in ultimele decenii informatii din cele mai neasteptate cotloane ale universului senzorial, de la cele galactice la cele microcosmice sau infracelulare.
Exista, in acest tip de experiente creative, un pariu concurent al apti