Marea Negra si stramtorile - o miza economica uriasa / AP
Marea Neagra este una dintre mizele majore ale competitiei globale pentru resurse energetice. Ziarul rus Nezavisimaia Gazeta a facut o analiza a intereselor directe la aceasta mare, trecand in revista si traseele existente pentru petrol si gaze naturale. Tarile cu acces direct la Marea Neagra sunt Rusia, Ucraina, Romania, Bulgaria, Turcia si Georgia.
Mai este Moldova, legata de intinderea de ape printr-un sistem de rauri, precum si state asociate - Azerbaidjan, Grecia si altele. Toate aceste tari au porturi cu terminale de primire-incarcare a petrolului si gazului condensat.
In privinta resurselor energetice, este evidenta urmatoarea clasificare: tari-exportatoare - Rusia, Romania si Azerbaidjan; tari care nu depind direct (sau depind putin) de livrarile de resurse energetice rusesti - Turcia si Bulgaria; tari-importatoare - toate celelalte; tari de tranzit - sunt state pe teritoriul carora trec coridoarele terestre de transport al petrolului si gazelor naturale.
Principalul exportator de petrol si gaze naturale este Rusia, iar tarile de tranzit se deosebesc prin pozitia lor fata de fluxurile energetice din aceasta tara. Ucraina si Romania controleaza actualele trasee de transport a gazelor naturale si petrolului rusesc si central-asiatic in Europa rasariteana si centrala.
Regiunea Marii Negre se invecineaza cu o zona bogata in hidrocarburi - Asia centrala (Turkmenia si Azerbiadjan, partial Kazahstan, dar cel mai important, Iran). Tarile estice din CSI au acum nevoie de infrastructura Rusiei pentru a-si vinde bogatiile naturale.
In acelasi timp, aceste tari concureaza cu companiile energetice rusesti, in primul rand cu monopolul de stat, Transneft, cu societatile Gazprom si Rosneft.
Se proiecteaza noi trasee de transport al petrolului prin