- Simona VILAU, artist vizual, pictura, 24 de ani
Care sint reperele mele stilistice? Fiind „inregimentata“ intr-o structura de invatamint de arta din Romania din 1995 (clasa a 5-a) pina in prezent, sa zicem ca am avut ocazia sa fiu aproape de surse de informatie vizuala. Astfel, dintr-un spirit autodidact destul de incapatinat si inexplicabil, am inceput sa ma uit la artisti internationali moderni: Picasso, Klee, Degas. Arta contemporana era prea departe de o virsta asa frageda.
Mai tirziu, in liceu si, apoi, in facultate, am descoperit Pop art-ul britanic (Hockney, Blake, Jim Dine), pe Niki de Saint-Phalle, pe Lucian Freud, Francis Bacon sau Transavangarda italiana, artisti de care m-am apropiat afectiv pentru ca imi raspundeau la niste intrebari foarte simple despre concept si solutii tehnice. Plus ca sint altceva decit artistii romani de generatie ’70-’80, care sint profesori „mari“ in scolile din tara. Momentan, ma caut pe mine printr-un soi de intoarcere catre o autenticitate care, teoretic, ar trebui sa imi apartina. Dintre artistii romani, sint citiva pictori care mi se par actuali si siguri pe ceea ce fac: Victor Man, Roman Tolici, Alexandru Radvan, Ciprian Paleologu, Dumitru Gorzo sau Anca Benera. Punct de vedere total subiectiv.
Daca sint de gasit reperele artistice in muzee sau in ateliere? Repere ar fi, insa nu la modul judecata de valoare sau axioma. Nu cred in conceptul de maestru, pentru ca nu prea mai exista de cel putin 100 de ani, la propriu. Putem sa ne uitam la Eustatiu Stoenescu sau Corneliu Baba sau la arta „medievala“ in MNAR, dar asta nu defineste o directie de urmat in arta romaneasca. Plus ca arta e strins legata de istoria locului. Daca ne uitam in urma la istoria acestui popor, e mai greu sa ii gasim si filiatia sa artistica. Pentru ca arta are nevoie de stabilitate si piata.
Maestri nu am avut. Imi