Pana in 2 septembrie, la Muzeul National de Arta al Romaniei este deschisa expozitia Culorile avangardei, Arta in Romania 1910-1950, eveniment muzeal care iese din tiparele clasice ale unor prezentari monografice sau retrospective, cum au fost, bunaoara, Bucuresti. Anii 1920-1940. Intre Avangarda si Modernism (1993), Centenar Marcel Iancu 1895-1995 sau Grafica modernista in Romania anilor 1930-1940 (2003).
Deschisa initial in mai 2007 la Sibiu, capitala culturala europeana, prezenta expozitie este rezultat al colaborarii dintre Institutul Cultural Roman si o serie de mari muzee din tara (Muzeul National de Arta al Romaniei, Muzeul de Arta din Constanta, Muzeul de Arta din Brasov, Muzeul de Arta din Craiova, Muzeul Tarii Crisurilor din Oradea, Muzeul Brukenthal din Sibiu, Muzeul Portilor de Fier din Drobeta-Turnu Severin si Institutul de Cercetari Eco-muzeale din Tulcea). Este un eseu ambitios, axat pe argumente care incearca sa anuleze tabuuri si sa prezinte dintr-o perspectiva comparata fenomenul avangardei istorice integrat in contextul social-istoric interbelic si la evolutia stilurilor.
Lucrarile apartin deoportiva artistilor de avangarda, dintre ai caror autori amintim pe Marcel Iancu, M.H. Maxy, Victor Brauner, Arthur Segal, Mattis Teutsch sau Corneliu Michailescu, cat si pictorilor din filiere clasicizate: Theodor Pallady, Nicolae Tonitza, Jean Al. Steriadi, Stefan Popescu, Dumitru Ghiata, Francisc Sirato, Nicolae Darascu, Stefan Dimitrescu sau Marius Bunescu, "traditionalistilor": Apcar Baltazar, Theodorescu-Sion, Olga Greceanu sau Camil Ressu, expresionistilor tarzii, precum Hans Eder, Alexandru Ziffer sau Nagy Istvan ori modernistilor atasati "Noii obiectivitati" ca Petre Iorgulescu Yor sau Alexandru Phoebus. Cele 110 opere sunt organizate pe un parcurs ordonat de patru mari sectiuni: "Patosul poetic al socialului", "Utopii identitare