Ce vin e mai bun? Şi cum pot să fac diferenţa? Mai mult decât în cazul altor produse, brandul unui vin e esenţial, atât pentru consumatori, cât şi pentru producători. La raft, dilema oricărui cumpărător de vin e ce să aleagă: un Merlot de Coteşti Casa Vrancea 1949 sau tot un Merlot de Coteşti, dar comercializat sub brandul Beciul Domnesc? Sau, mai degrabă, să alegem un Merlot Ferma Nouă, produs de Murfatlar? Pentru cunoscători, nu va fi o problemă; ei ştiu că Beci
Ce vin e mai bun? Şi cum pot să fac diferenţa? Mai mult decât în cazul altor produse, brandul unui vin e esenţial, atât pentru consumatori, cât şi pentru producători.
La raft, dilema oricărui cumpărător de vin e ce să aleagă: un Merlot de Coteşti Casa Vrancea 1949 sau tot un Merlot de Coteşti, dar comercializat sub brandul Beciul Domnesc? Sau, mai degrabă, să alegem un Merlot Ferma Nouă, produs de Murfatlar? Pentru cunoscători, nu va fi o problemă; ei ştiu că Beciul Domnesc este o gamă premium, în vreme ce Casa Vrancea 1949 şi Ferma Nouă sunt branduri superpremium; însă profanii ar putea alege, pur şi simplu, ghidaţi doar de intuiţie, eventual de preţ şi de prezentarea sticlei.
Lăsând la o parte brandul în sine, care adeseori se referă la o gamă sau o colecţie, criteriile de diferenţiere ale vinurilor sunt multiple: varietal (produs dintr-un singur soi) sau cupaj (amestec de must sau de vinuri varietale), culoare, tip (sec, demisec, demidulce, dulce etc.), categoria de calitate (de la „vin cu denumire de origine controlată“, „vin cu indicaţie geografică“ până la „vin de masă“), podgoria sau regiunea în care a fost produs etc. În tot acest hăţiş, nu numai consumatorii de ocazie, dar chiar şi producătorii şi marketerii trebuie să facă ordine cumva.
Pentru unii, problema e pe jumătate rezolvată. Cotnari, de