În fiecare an, în perioada 16-22 septembrie, în toata Europa se sarbatoreste Saptamâna Mobilitatii, care culmineaza la 22 septembrie cu Ziua Europeana fara Masini, o sarbatoare promovata de Uniunea Europeana. Acest tip de manifestare a fost lansat în 2000, de catre Comisarul european Margot Wallström si are ca model evenimentul intitulat "O zi în oras fara masina", organizat în Franta, în 1998. De la momentul aparitiei Saptamânii Europene a Mobilitatii, în fiecare an, s-a pus accent pe unul din multiplele aspectele care pot favoriza o mai buna mobilitate în transporturi, fie ele ajutarea persoanelor cu handicap locomotor sau asigurarea securitatii copiilor pe strazi.
Înca de la început, initiativa s-a bucurat de succes: 1005 orase au aderat la eveniment, pentru ca în 2002 succesul pe plan european sa îi fie atestat de participarea a 1448 de orase din toate tarile membre si candidate la aderarea la UE, printre care si România. Primul oras din România care a marcat evenimentul a
fost Resita, iar anul acesta o parte din cele 83 de orase participante au anuntat oprirea temporara a traficului în zonele cele mai aglomerate. Altele, printre care si Bucurestiul, marcheaza momentul simbolic, prin împartirea de fluturasi si lipirea de afise în mijloacele de transport în comun.
Manifestarea a prins la public si, tot mai multe tari din întreaga lume au început sa organizeze, la 22 septembrie, Ziua Internationala fara Masini. Printre acestea se numara Columbia, Brazilia, Taiwan si Venezuela. Anul acesta, este marcata în majoritatea tarilor lumii, în 1607 orase.
Prin marcarea Zilei Europene fara Masini se doreste promovarea utilizarii mijloacelor de transport în comun si a celor nepoluante, ce respecta principii de protectia mediului. Mersul pe jos, cu bicicleta, cu
mijloacele de transport în comun sau mersul "în asociere" - mai multe persoane într