Licitaţia pentru avionul tactic al Armatei a fost căştigată cu căntec de Alenia şi la Bucureşti, şi la Washington. Scandalul a plecat de la exact acelaşi fel de evaluare a ofertelor. Aceeaşi melodie căntată de Spartan in ambele capitale riscă un verdict drastic in America la 1 octombrie.
Ministerul Apărării ezită să semneze contractul cu firma Alenia pentru livrarea a şapte avioane scurt/mediu curier, afacere estimată la aproape 400 de milioane de euro.
Potrivit unor surse din instituţia militară, Alenia insistă să se parafeze angajamentul celor două părţi inainte de 1 octombrie. De ce sunt italienii presaţi de această dată? Informaţii recente venite pe canale diplomatice şi din surse oficiale americane explică emoţiile aşteptării zilei de 1 octombrie pentru cei implicaţi intr-o mare afacere politico-militară ce are ca miză un contract de 6 miliarde de dolari. La 1 octombrie, atotputernica instituţie Governement Accontability Office (GAO) va anunţa decizia la contestaţia depusă de Raytheon Company şi EADS Casa faţă de alegerea de către Departamentul American al Apărării a aparatului C-27J Spartan pentru dotarea Forţelor Terestre şi Forţelor Aeriene cu avioane tactice de transport.
ACEEAŞI METODĂ. Pentru căştigarea comenzii, Alenia s-a asociat cu Boeing, formănd compania L-3, ce a participat la licitaţie, oferind avionul Spartan. Spaniolii de la EADS Casa s-au aliat cu Raytheon in Joint Cargo Aircraft (JCA), prezentănd la licitaţie aparatul C-295. Se observă că la fel ca in cazul licitaţiei din Romănia pentru avioanele tactice s-au confruntat aceleaşi avioane, produse la bază de aceleaşi firme. Intre licitaţia din SUA şi cea din Romănia mai sunt numeroase similitudini. Cele mai şocante se află in zona de evaluare a ofertelor, unde comisiile, şi din Romănia, şi din SUA, au fost "vrăjite" de prezentarea italienilor, care au r