Britanicii de la Radiohead si-au lansat miercuri, exclusiv online, cel mai recent album, iar reprezentantii caselor de discuri si artistii romani sunt de acord ca viitorul muzicii este pe internet, dar spun ca in Romania mai dureaza intre cinci si zece ani pana cand sistemul va fi functional, relateaza Newsin.
Initiativa popularei trupei Radiohead de a-si lansa cel de-al saptelea album online, pe cont propriu, si de a-i lasa pe fani sa-si aleaga singuri pretul pe care vor sa-l plateasca pentru materialul discografic a fost indelung comentata in presa de specialitate, mai ales cea din Marea Britanie.
Unii producatori muzicali au salutat gestul si au spus ca este un lucru firesc ca intr-o lume digitala, unde poti crea ceva relativ repede si-l poti scoate pe piata imediat, sa nu astepti luni intregi dupa campanii de promovare si turnee. Altii insa, sunt de parere ca noua tendinta va dauna pe termen lung si va scadea incasarile, pentru ca se vor vinde piese, si nu albume intregi.
In Romania, desi nu se poate vorbi despre o piata online a muzicii, exista artisti care au profitat de avantajele noilor tehnologii si si-au lansat piese pe internet, dar si site-uri care vand muzica online, cu plata prin sms.
Reprezentantii caselor de discuri romanesti sustin ca nu au dreptul sa vanda albumele trupelor straine pe care le reprezinta in Romania, iar muzica autohtona o vand in varianta clasica, desi sunt constiente de faptul ca, in viitorul apropiat, muzica se va vinde mai bine online.
Ei au spus ca pentru ca sistemul sa functioneze, cumparatorul trebuie sa aiba un card special, cu ajutorul caruia sa poata efectua plati pe internet, iar vanzatorul trebuie sa aiba o infrastructura foarte bine pusa la punct, astfel incat sa previna pirateria.
Site-urile care vand muzica online folosesc, protocoluri de tip "digit