Lansata ieri in cadrul unei dezbateri organizate de Agentia de Monitorizare a Presei si Centrul pentru Jurnalism Independent, a treia editie a “Cartii albe a presei” scoate la lumina principalele probleme cu care se confrunta astazi mass-media romaneasca: legislatia lacunara, deficitul de forta de munca calificata, sistemul de distributie primitiv pentru presa scrisa, trecerea anevoioasa spre digitalizare, veniturile insuficiente.
“Nu este o rusine sa functionezi in pierdere pe piata, ca institutie de presa”, a declarat Ioana Avadani, director executiv al Centrului pentru Jurnalism Independent (CJI). Fara o analiza de continut, functionarea pe pierdere este irelevanta, sustine directoarea CJI. Astfel, in timp ce unele publicatii aleg sa penetreze piata mult sub pretul ei si sa recupereze investitia in 5-10 ani, altele sunt nevoite sa treaca pe profit operational dupa primul an de existenta. Indiferent de caz, lipseste transparentizarea surselor de finantare si a actionariatului in presa.
Problema comuna in presa scrisa este sistemul primitiv de distributie, potrivit Cristinei Simion, director general al grupului de presa Edipresse AS Romania si autoare a sectiunii “Probleme economice in presa scrisa”. Astfel, in ciuda eforturilor de productie, ziarele nu ajung, in unele regiuni ale tarii, la consumatorul final. O alta problema, care in urma cu doi ani era mai putin accentuata, este lipsa jurnalistilor profesionisti. De asemenea, se simte nevoia unei legi antitrust in presa scrisa, inexistenta, deocamdata, in Romania.
Audiovizualul, o piata in continua expansiune, intampina probleme de rating si costuri ridicate, mai ales in sectorul tehnologic, dar si o lipsa de profesionisti. “Cam 95% din managerii din audiovizual cu care am vorbit mi-au spus ca au probleme de personal. O alta problema ar fi ca rating-ul incepe sa dicteze calitatea produselor”, a