Cine sunt cei mai plictisiti angajati din lume? Casierii, ofiterii de credit sau analistii financiari? Si de ce project managerii, directorii de resurse umane sau cei care lucreaza in zona de front office sunt mai multumiti de ceea ce fac? Jobul il "
Job sigur, dar rutinant. Job instabil, dar provocator. La o prima privire, lucrurile par simple. Insa, ca in majoritatea cazurilor, e mai bine sa te uiti la nuante decat sa transezi un raspuns ferm.
Lipsa de creativitate, a provocarilor si a competitivitatii, automatismele sau absenta unui plan personal sunt principalele elemente care transforma un job intr-o activitate de rutina, pe care angajatii o desfasoara doar pentru a-si lua salariul la fiecare sfarsit de luna. Insa exista si vesti bune. Angajatii pot depasi aceste momente prin lucrul in echipa, prin reactualizarea cunostintelor, prin relocare sau chiar cu ajutorul unui training nou. Specialistii sunt de parere ca angajatii vor reincepe sa vina cu placere la lucru daca sunt luate aceste masuri de "precautie".
Rutina devine interpretabila in functie de personalitatea si cunostintele angajatului, de pozitia pe care o ocupa si compatibilitatea dintre ele. Pe scurt, trebuie sa existe mereu un echilibru. "Subalocarea unui angajat conduce la plafonarea acestuia si la cresterea senzatiei de 'rutina'. Supraalocarea poate conduce la un nivel prea intens de stres si la rezultate neconcludente ale angajatului, chiar daca, in conditii normale, performantele inregistrate de acesta ar fi multumitoare", explica Daniela Bichir, vicepresedinte calitate si resurse umane in cadrul Siveco Romania.
Pe de alta parte, exista si domenii in care rutina nu poate fi evitata si acest lucru se intampla mai ales in lucrul cu cifrele, anume in domeniul financiar bancar. Spre exemplu, intr-o banca, meseria de casier este una dintre cele mai rutinante, pe