În competiţia pentru livrarea avionului multirol, companiile aeronautice „momesc“ Bucureştiul cu investiţii străine în industria din România în valoare de miliarde de euro. Sursa: Sorin Antonescu
1 /.
Campania de înzestrare a armatei intră în episodul său cel mai costisitor. Guvernul român va cheltui peste trei miliarde de euro pentru achiziţionarea a 48 de avioane multirol, care vor înlocui până în 2012 flota de MiG-21 Lancer. Dată fiind suma, e de aşteptat ca bătălia să se dea până în ultimul moment.
Compensări obligatorii
Dincolo de miza politică, semnalele date de companiile străine arată însă că diferenţa dintre cei care vor câştiga şi cei care vor pierde contractul ar putea sta în ofertele de compensare valorică (offset) cu care se vor aşeza la tratative. Legea română prevede ca astfel de achiziţii publice să presupună scheme echivalente cu cel puţin 80% din valoarea afacerii. Altfel spus, dincolo de banii cheltuiţi pentru avioane, statul trebuie să beneficieze în contrapartidă de investiţii colaterale în industriile de apărare şi civilă, atrase de vânzător.
După achiziţionarea aparatelor, alţi aproape trei miliarde de euro ar trebui aşadar să intre în România ca investiţii străine în producţie, iar exporturile ar putea fi impulsionate. Instituţia abilitată în astfel de operaţiuni este Agenţia de Compensare pentru Achiziţia de Tehnică Specială.
Favoriţi în cursa pentru avionul multirol sunt americanii de la Lokheed Martin, cu aparatele F-16, suedezii de la Gripen International, cu modelul Jas 39, şi italienii de la Alenia Aeronautica, cu Eurofighter Typhoon, un proiect comun cu alte trei state vest-europene. Deşi Bucureştiul se grăbeşte să scape de MiG-urile modernizate, discuţiile s-ar putea complica în 2008, când va fi an electoral.
Că nuca tare a negocierilor o va constitui pa