Indonezia intentioneaza sa lege insulele Jawa si Sumatra prin cel mai mare pod suspendat din lume, chiar daca locul proiectului, Stramtoarea Sonda, este o zona cu mare risc seismic si vulcanic.
Desi ideea dainuie de vreo patru decenii, abia luna trecuta a fost semnat un protocol oficial de acord. Podul, ce va avea o lungime de cel putin 29 km, se va sprijini pe trei insule deja existente si va include o portiune suspendata de 2,5 km si va fi situat la o distanta de 50 km de locul exploziei catastrofale din 1883 a vulcanului Krakatoa.
Bugetul este estimat la 10 miliarde de dolari, iar santierul se afla in faza de studiu de prefezabilitate, care se va finaliza in 2009. Ii va succeda un studiu de fezabilitate pana in 2013, dupa care pot incepe lucrarile titanice.
Profesorul Wiratman Wangsadinata, consilier tehnic al proiectului, asigura ca podul se va inalta cu 200 km peste zona de subductie unde placa tectonica indo-australiana gliseaza sub cea eurasiana, estimand ca un cutremur nu va putea depasi o magnitudine de 8,5, iar lucrarea va fi conceputa in consecinta. Desigur ca va fi absolut necesar ajutorul extern.
"Pentru a fi foarte onest, expertiza interna este probabil insuficienta pentru rezolvarea tuturor problemelor legate de acest proiect. Va trebui sa invitam experti din intreaga lume pentru a participa activ la studiu, la proiectare si apoi la constructie", a precizat profesorul. Pri Hariadi, de la Agentia indoneziana de Meteorologie si de Geologie, considera ca nu va exista un seism care va depasi o magnitudine-record de 8,5, totusi planeaza necunoscutul asupra consecintelor unui eventual "Krakatoa bis".
In august 1883, dupa ce fusese inactiv trei sute de ani, acest vulcan a explodat pur si simplu. Deflagratia a fost cea mai mare inregistrata vreodata pe Terra, fiind resimtita la peste 4.000 de km, in special in Australia. V