La o aproximare semi-oficiala, facuta in cadrul Ministerului Transporturilor si nefacuta inca publica, valoarea totala a costurilor generate de realizarea autostrazii Arad - Timisoara se ridica, fara exproprieri, la 181 de milioane de euro, ceea ce, la lungimea estimata oficial la 32 de kilometri, da un pret estimativ de 5,6 milioane de euro pe kilometru de autostrada.
Un studiu al Ministerului canadian al Transporturilor estimeaza o lucrare similara la un cost maxim de 2,5 milioane de dolari... Costuri duble fata de Canada
Considerata proiect de infrastructura prioritar in vestul tarii, autostrada Arad - Timisoara face parte dintr-un proiect mai mare, de "conectare" a Romaniei la coridorul de transport rutier IV paneuropean. Avand ca termen-limita de realizare anul 2015 autostrada Arad - Timisoara costa oficial 270 de milioane de euro. Pentru a furniza aceasta suma, Romania a facut un imprumut de 200 de milioane de euro de la Banca Europeana de Investitii, 70 de milioane de euro fiind contributia Guvernului.
Acest cost total extrem de mare al proiectului a fost justificat printre altele de sumele foarte mari pe care trebuie sa le dea statul roman pentru cumpararea suprafetelor de teren necesare constructiei autostrazii. De curand insa a fost intocmita la nivel de Ministerul Transporturilor, nedata publicitatii, un fel de estimare semi-oficiala in care se face referire doar la costurile de realizare - e vorba de 181 de milioane de euro, pentru realizarea a 32 de kilometri de autostrada. Ceea ce inseamna un cost, defalcat, de 5,6 milioane de euro pe kilometru de autostrada.
Si, pentru ca nu se mai aduce in discutie problema exproprierilor (desi, cu tot cu cumpararea terenurilor, suma ar fi tot foarte mare) se poate face comparatia cu costurile de realizare a unei autostrazi in alt state. In acest sens, poate, cel mai bun instrument de compa