În portul Constanţa, cheresteaua de calitate este ascunsă sub lemn putred pentru a se putea declara un preţ mai mic al mărfii În ultimii 17 ani, România a exportat enorm de mult şi la
În portul Constanţa, cheresteaua de calitate este ascunsă sub lemn putred pentru a se putea declara un preţ mai mic al mărfii
În ultimii 17 ani, România a exportat enorm de mult şi la preţuri modice lemnul rotund şi prelucrat primar, îndeosebi spre state arabe şi spre Occident. "Am văzut nave cu <> (turnul-n.n.) acoperit efectiv cu cherestea, atât de mult încarcă pe navă", ne-a declarat un marinar care a navigat mult din porturile Constanţa şi Galaţi.
De altfel, pentru că afacerea merge foarte bine, majoritatea operatorilor portuari şi-au deschis o linie de export lemn, iar dovada o reprezintă stivele uriaşe depozitate în portul Constanţa. Săptămâna trecută, cele cinci nave aflate în operare pentru încărcarea cu cherestea aveau destinaţii precum Egipt, Siria şi Emiratele Arabe Unite.
Sub Ceauşescu se dădea mobilă, azi se dau buşteni
"Atunci când navele cu cherestea ajung în port, oamenii năvălesc pe puntea navei şi încep să smulgă bucăţi din paleţii de lemn. Trebuie să păzim noi marfa", ne-a descris un comandant de navă atmosfera din portul Alexandria (Egipt), în momentul în care a ancorat nava cu cherestea.
Înainte de 1989, România dădea la export multă mobilă şi puţini buşteni (principalul client fiind SUA), iar astăzi, situaţia pare a fi inversă, principalii clienţi fiind state arabe şi unele ţări europene. Cantitatea de lemn aprobată de guvern pentru exploatare se situează generos în jurul cifrei de 16 milioane de tone, din care o cotă (chiar un milion mc) este destinată exclusiv exportului.
Cota va fi depăşită însă mereu datorită vicierii măsurătorilor, a prezenţei firmelor intermediare, a datelor false declarate. În conformitate cu c