La prima conferinta nationala a presei romanesti, Razvan Ionescu, redactor-sef Evenimentul Zilei, impartea vizionarii presei scrise in trei categorii, in functie de gradul de optimism al acestora: “pesimistii” – David Ratz, care sustine ca ultimul ziar din hartie va putea fi citit in 2036, “optimistii sceptici” – editorul New York Times, care crede ca nu va mai tipari peste cinci ani, dar declara ca nici nu ii pasa, si “optimistii” – Mario Garcia, care e sigur ca batranul ziar nu va muri niciodata.
In timp ce estimarile asupra viitorului presei scrise oscileaza, primele efecte ale online-ului asupra print-ului se fac deja auzite: concedierile masive, restructurarile, renuntarea definitiva la varianta tiparita sau la pretul de vanzare nu iarta nici titlurile cu rezonanta la nivel mondial.
Saptamana trecuta, USA Today, cel mai vandut ziar din Statele Unite, cu un tiraj zilnic de 2,3 milioane de exemplare, a anuntat ca va concedia 45 din cei 500 de angajati ai directiei de stiri. Miscarea face parte din procesul de concentrare pe divizia online si este cauzata de scaderea veniturilor, cu 6,6% mai mici in ultimul trimestru. Toate acestea in ciuda faptului ca circulatia ziarului a crescut cu aproximativ 1% in ultimul semestru.
Cei 45 de reporteri concediati de USA Today se adauga doar celor peste 900 de jurnalisti americani care si-au pierdut locurile de munca intre lunile aprilie-august ale acestui an, dupa cum relateaza revista Media Life. Chicago Tribune, Denver Post sau San Jose Mercury News se numara si ele printre ziarele care au taiat drastic din numarul de locuri de munca. Totodata, cel mai mare ziar al suburbiilor din Chicago, Daily Herald, a fost nevoit sa reduca din numarul de angajati pentru prima oara de la infiintarea sa, in 1871.
Ziarele tiparite trec printr-o perioada dificila pe intreg teritoriul Statelor Unite, dovada fiind scad