Doar 60-70% din centrele comerciale anuntate in Romania se vor finaliza pana in 2010, astfel ca restul vor fi transformate fie in proiecte rezidentiale, fie in birouri, sustin analistii Eurisko.
Initial, in Romania s-a anuntat ca 100 de centre comerciale vor fi inaugurate pana in 2009-2010, insa numarul acestora sa va reduce odata cu aparitia primelor esecuri in acest domeniu.
"Cred ca doar 60-70% din centrele comerciale anuntate in Romania se vor finaliza, restul de 30% fie nu vor mai fi construite, fie isi vor schimba destinatia initiala si se vor transforma in proiecte rezidentiale sau de birouri.
Piata va fi suprasaturata si in patru, cinci ani sau chiar mult mai devreme vom asista la esecuri in domeniu cand cresterea ofertei de produse comerciale va depasi puterea de absorbtie a pietei si ritmul de dezvoltare economica", a declarat account manager retail department Eurisko, Daniel Nistor.
Potrivit specialistului, evolutia yield-ului (randamentul investitional) pe piata romaneasca a spatiilor comerciale de strada este influentata in principal de potentialul de dezvoltare al zonei (orasului) in care este construit centrul comercial, de amplasament, vizibilitate, trafic pietonal existent si previzionat, estimarea chiriilor viitoare, existenta unui chirias in spatiu, natura acestui chirias si dezvoltarea comertului modern in zona.
Mai mult, in ceea ce priveste valoarea yield-ului spatiilor comerciale de strada, aceasta a scazut in Capitala la 9,5% in 2005, la 8,5% in 2006 si respectiv 7,5% in primele noua luni ale anului.
Nistor a apreciat ca in orasele foarte dezvoltate, de cel putin 300.000 de locuitori, randamentul investitional al spatiilor comerciale de strada este in prezent de 8 - 9%, in timp ce in orasele cu o populatie de 200.000-300.000 de locuitori de 8,5 - 9,5%, in orasele cu populat