Brandul IKEA este unanim acceptat ca avand una din cele mai originale pozitionari, la nivel mondial. Magnus Brehmer, autorul manualului de marketing IKEA, sustine ca succesul conceptului care sta in spatele gigantului suedez nu are aproape deloc de a face cu advertising-ul, dar are multe de impartit cu marketing-ul. Cunoasterea intima a pietei si rezumarea la cei patru "P" din manualele clasice de marketing sunt doar cateva din ingredientele unui mix savuros.
"Buna, sunt un sexagenar din Suedia, m-am mutat de curand aici, sunt foarte umil, vreau sa cunosc pe toata lumea si sunt interesat de stabilirea unor relatii de lunga durata". Asa s-ar prezenta brandul IKEA in fata romanilor, sustine Magnus Brehmer, prezent in Romania cu ocazia evenimentului Inspire 2008, organizat ieri de Evensys.
Specialistul suedez a explicat ca succesul IKEA se bazeaza pe cativa piloni simpli, dar solizi. Potrivit acestuia, in urma cu mai bine de cinci decenii, producatorul de mobila si-a stabilit o misiune: sa ajute la crearea unei vieti de zi cu zi cat mai buna pentru cat mai multi oameni. Ideea de business a IKEA este oferirea unei game variate de produse cu design simplu, dar personalizat, la preturi accesibile.
"Imi amintesc de primul manual de marketing pe care l-am citit si care vorbea despre cei patru P. Intre timp, au mai aparut vreo doi-trei, dar primii patru sunt singurii care conteaza: produs, pret, plasare, promovare", a spus Brehmer. Business-ul IKEA functioneaza si acum dupa aceasta regula de baza. Astfel, primul "P", produsul, reprezinta 50% din afacere. Mobila IKEA are un design simplu, universal dar bine individualizat si este realizata din materiale de calitate superioara. In acelasi procent ar fi inclus si al doilea "P" – pretul. Pe langa design-ul si calitatea produselor, marketerii de la IKEA se folosesc si de pretul acestora, pe care se straduiesc sa