Comisia Europeana ar putea declansa ce-a de-a doua etapa a procedurii de infringement dupa ce va analiza, in aceasta saptamana, documentele trimise de guvernul roman. au declarat surse din Comisie, relateaza NewsIn.
Mai mult, Romania ar putea fi actionata in judecata la Curtea Europeana de Justitie fiindca nu vrea sa cedeze de la principiile care au stat la baza introducerii taxei, acelea de a limita numarul masinilor poluante si a incuraja cumpararea de masini noi, masuri prevazute in tratatul de aderare a Romaniei la Uniunea Europeana.
Asta s-ar putea intampla numai in cazul in care autoritatile de la Bruxeles si oficialii romani nu vor reusi sa ajunga la un compromis in privinta taxei considerata ilegala de Comisia Europeana.
Potrivit ministrului Economiei si Finantelor, Varujan Vosganian, procesul ar urma sa aiba loc, cel mai devreme in aprilie-mai, anul viitor. Taxa de prima inmatriculare, in vigoare de la 1 ianuarie 2007, se calculeaza in functie de trei variabile: vechimea masinii, tipul de catalizator (euro) si capacitatea cilindrica a masinii. Nivelul taxei porneste de la 68 de euro si poate ajunge pana la 8.586 euro pentru autoturismele mai vechi de sase ani, fara catalizator si cu o capacitate cilindrica de peste 3.000 cmc.
Procedura de infringement (incalcarea tratatului de aderare) prevede ca, in situatia in care guvernul roman nu modifica taxa auto conform cerintelor CE, forul european trece la etapa premergatoare actionarii la Curtea Europeana de Justitie.
Aceasta etapa consta in transmiterea unei scrisori de argumentatie, "reasoned opinion", care contine recomandari precise ale modului in care trebuie modificata taxa. Daca nici in urma scrisorii de argumentatie, Romania nu se conformeaza rigorilor europene in materie, Comisia ar urma sa inainteze cazul Curtii Europene de Justitie.