Multi romani care traiesc in Elvetia, dar si elvetieni autentici am vazut la concertul inaugural al Festivalului Culturescapes de la Basel. Romanii - atrasi de neobisnuitul unui festival romanesc in acel spatiu, elvetienii - adusi de o apetenta pentru cultura ce nu poate fi infranta nici macar de exotismul unei teme precum Romania.
Exista interes, exista curiozitate intelectuala si, de ce sa nu recunoastem, exista linistea necesara pentru a le avea. Initiat in 2003 la Basel, Festivalul Culturescapes prezinta la fiecare editie o alta tara din Est. Anul trecut, invitata a fost Estonia, iar editiile din anii anteriori acestuia au fost dedicate Georgiei, Armeniei si Ucrainei. Dupa Romania vor urma Turcia in 2008 si Azerbaidjan in 2009.
Culturescapes 2007, editie organizata de PASS - Performing Arts Services Basel - si Institutul Cultural Roman, alaturi de organizatii partenere din Elvetia, a cuprins concerte cu lucrari ale unor compozitori romani contemporani, zile ale filmului romanesc, lecturi sustinute de autori din Romania, expozitii de arta si arhitectura, spectacole de teatru si conferinte, in principal la Basel, dar si la Berna, Uster, Zurich si Dornach, in Elvetia, ori la Lorrach, in Germania. Manifestarile continua pana pe 5 decembrie, cand este programat la Martinskirche din Basel un concert pandant al celui inaugural, cu corul Accoustic dirijat de Daniel Jinga, avand-o ca solista pe Elena Mosuc.
S-au petrecut multe si diverse intamplari culturale romanesti la Basel din 14 noiembrie si pana acum, dar concertul de deschidere a reunit aspecte ce nu pot fi ignorate. Fragmentul din Simfonia de camera de Enescu a avut sonoritati aproape orchestrale, Kammerorchester din Basel beneficiind de avantajele acusticii bisericii. Dupa familiarizarea concisa, in maniera occidentala (nu au fost mai mult de opt minute de muzica de Enescu), cu muzica roma