Sufocaţi de taxele de acces în rafturile supermarketurilor, care duc la scumpirea alimentelor, producătorii români sesizează autorităţile europene. Comercianţii pregătesc taxe mai mari cu până la 50%. Sursa: Codrin Prisecaru
Producătorii români dealimente trimit, astăzi, oscrisoare europarlamentarilorromâni, în carecer ca autoritatea europeană decompetiţie să verifice relaţia pecare lanţurile de supermarketuridin România o întreţin cu producătorii şi importatorii de alimente.
Patru europarlamentari - dinMarea Britanie, Polonia, Germaniaşi Franţa - lucrează deja la unproiect de lege destinat să stopezeabuzul de putere al marilor supermarketuricare operează înUniunea Europeană.
În memoriul care va ajungeastăzi pe birourile reprezentanţilor României la Bruxelles, Federaţia Patronală Română din IndustriaAlimentară îi îndeamnă peeuroparlamentari să se solidarizezeiniţiativei de control a supermarketurilor.Producătoriivorbesc despre „abuz de piaţă“ şi„preţuri crescute artificial“, iarlanţurile de retail nu răspundacuzaţiilor.
Cum funcţionează „abuzul“
Adaosul comercial practicat desupermarketuri pleacă de la 0,1%pentru produsele din promoţie şiajunge până la 30% pentru anumiteproduse, spune un importator.„La alimentele de bază celpuţin, supermarketurile ţin unadaos comercial redus, de cam2%-3%. Aşa îşi justifică politicapreţurilor mici“, spune şi DragoşFrumosu, preşedintele FederaţieiSindicatelor din Industria Alimentară.
Adaosul comercial nu este însăsingura taxă pe care o impunlanţurile de retail. Taxă de intrareîn magazin, taxă de deschidere(pentru noile magazine inaugurate),taxă de raft, taxă de promoţie,taxă de catalog, toate sunt obligatoriipentru a exista în rafturilesupermarketurilor.
Aceste cheltuieli mai ridicăpreţul produselor cu cel puţin30%. De exemplu, poza uneibăuturi răc